INTERVJU Novi projekti načelnika Turčinova – uređenje obale u centru Murtera, kružni tok, obilaznica…

6486
Na radnom mjestu - načelnik Općine Murter - Kornati Toni Turčinov (Foto: Rudinapress/H. Pavić)

Vrlo nestabilne političke prilike koje su prethodile lokalnim izborima i turističkoj sezoni za Murter su, čini se, prošlost. Prestrojivši se pred izbore sa svojim timom iz HSS-a u HDS, načelnik Toni Turčinov u Vijeću ima stabilnu većinu i bez ruku koalicijskog partnera. Do redovitih izbora je cijeli mandat, no Murter ima projekata kao da je na njihovom pragu.

Lokalnim izborima je prethodilo vrlo turbulentno političko razdoblje, što međutim nije omelo pripremu turističke sezone koja je uspješno privedena kraju i već se naziru brojni infrastrukturni zahvati za bolji doček sezone 2018.

– U to vrijeme, prije malo više od godinu dana, malo je tko vjerovao da se u Murteru može nešto učiniti, da se može dogoditi promjena na bolje. Ali evo, može se i događa se. Nakon kiše se uvijek pojavljuje sunce, neka je i s burom. Ljudi su bili siti politike stalnog prepucavanja među opcijama što je dovelo do toga da se sjedne i razmisli. Okolna mjesta, koja nemaju niti upola resursa i mogućnosti koliko ima Murter, ostavila su nas iza sebe u razvoju, tako da je skupina mladih ljudi kojoj sam pripadao zaključila da je krajnje vrijeme da se poduzme nešto. A ja sam imao tu sreću i tu čast da me isture na prvo mjesto. Priznajem, bilo me je tada malo strah, ali vjerovao sam da se može. I krenuo sam s tom grupom ljudi koja mi je dala podršku od početka i, evo, u tom kratkom razdoblju mi smo stvorili jedan dobar temelj na kojem je sada mnogo lakše nastaviti. Imamo tim mladih ljudi različitih struka, uglavnom visokoobrazovanih, ali i onih sa srednjom školom ili čak bez škole. Svatko je našao svoje mjesto u timu i odrađuje svoj posao najbolje kako može.  Naravno kroz godinu dana smo širili tu skupinu, a i dalje smo otvoreni za mlade ljude, ali i za stare, za sve ljude dobre volje koji žele raditi. Uz zajedništvo možemo puno više napraviti nego podjelama i međusobnim razračunavanjem. Ne smijemo se dijeliti. Premali smo za podjele i na nacionalnoj razini, da o samom Murteru i ne govorimo. Našem timu politika i stranke ne predstavljaju ništa drugo osim puta i sredstva da dođemo do boljitka za zajednicu, do projekata, do investicija i svega ostalog što Murteru treba. Ne pristajemo na ideološke, stranačke, klanovske podjele. Različitosti naravno da postoje i poželjne su. Svatko od nas ima pravo na svoje mišljenje o bilo čemu, ali kad se radi o lokalnoj problematici svi radimo skupa. To je jedan cilj koji smo htjeli postići i postigli smo ga.

I štošta se u međuvremenu napravilo. Izbori nisu zaustavili radove, nego ih ubrzali?

Aktivnosti pripreme turističke sezone su tekle usporedo s pripremama za izbore. Imali smo malo vremena, a napravili smo puno projekata. Neke čak nismo uspjeli odraditi onako kako bi struka zahtijevala, ali morali smo raditi da u kratkom razdoblju pokažemo da se može, a što je najvažnije, da se želi. Živimo od turizma, a svi znamo da ljetovanje više nisu samo sunce i more nego i razni drugi sadržaji koji su Murteru počeli nedostajati. Krenuli smo i uspjeli. Podigli smo javne površine i hortikulturu na jednu višu razinu, uredili plaže i s njima smo jedan veliki korak ispred drugih općina. Isto tako, nastavili smo projekt odvodnje, s kojim su moji prethodnici krenuli u dobrom smjeru. Odvodnja, na žalost, još nije riješena zbog svakakvih problema i nedaća koje su snašle moje prethodnike, a na kraju i mene. Nadam se, međutim, da će gradnja na sustavu odvodnje aglomeracije Murter – Betina krenuti iza ljeta. Uloženi su veliki napori, veliki rad djelatnika Murtele, direktora i radnika, Ante Turčinova i Ive Marušića koji su doista dali sebe u ovaj projekt. Mi smo kao općina učinili svoje, a sad je aplikaciju preuzeo Vodovod i odvodnja d.o.o.. Nadamo se iza Nove godine da će se krenuti u ozbiljniju realizaciju, raspisivanje natječaja za radove koji će se realizirati iza turističke sezone. Rješavanje problema odvodnje je preduvjet za sve ostalo.

Načelnik Toni Turčinov i pogled na jedan od najvećih do sada realiziranih projekata – Trg Rudinu (Foto: Rudinapress/H. Pavić)

No, osim na sustavu odvodnje čija realizacija tek predstoji, Općina je radila i na nizu projekata koji su već realizirani i bili su u funkciji protekle turističke sezone, poput plaža Podvrške, Gradina, Luke…

Sve te projekte smo pokušali odijeliti u tri faze. Na Lukama smo imali jedan veliki zahvat koji smo prilično dobro odradili i ljudi su prilično zadovoljni rezultatom. Moram reći da je to bila tek prva faza. Imamo još urediti 300-tinjak metara plaže i onda kreće treća faza koja podrazumijeva uvođenje opreme, sanitarnih čvorova, rampe za invalide, ustrojavanje spasilačke službe te drugih infrastrukturnih elemenata i plažnih sadržaja. Tu drugu i treću fazu nadamo se napraviti već za sezonu 2018. Za to, pokazalo se, itekako ima potrebe i interesa. Vidjeli smo da je uređenjem plaže Luke to područje dobilo nove sadržaje, od štandova, do novih kafića, novih apartmana, mini hotela… a imamo stalno upite građana koji bi na Lukama pokrenuli razne poslove. Ovim zahvatom smo oživili jedan dio Murtera i plaža Luke se nametnula kao glavna gradska plaža. Od Ministarstva turizma, gdje smo aplicirali projekt druge faze plaže Luke, očekujemo oko 700.000 kuna i još toliko sami planiramo uložiti u plažu Luke koja bi trebala biti murterska Copacabana. Plaže su veliki adut Murtera. Imamo ih poprilično i na svima se radi, ali Luke su jedina plaža kojoj smo promijenili izgled. Sve ostale plaže su prirodne i težit ćemo tome da više manje tako i ostane, s tim da ih tek opremimo infrastrukturom i obogatimo sadržajima. Plaža Gradina, koja se uređuje po projektu arhitekta Vinka Peračića, zapravo je samo dio arheološkog parka. Baš danas smo imali dogovor s Nacionalnim parkom ustupiti svoje kamenjare – suhozidne majstore – Ivu Šikića Bažokića i Peru Kulušića. Oni će slažući suhozide dati plaži obris Peračićeva projekta. Nadamo se da će do ljeta biti završeni šetnica i taj suhozidni dio. Nadalje, naš Luka Ježina je uspio projekt dovesti do kraja i prijaviti ga na Interreg. Tu očekujemo pola milijuna eura da se cijela arheološka zona uredi, sa šetnicama, rasvjetom i svime ostalim. Do ljeta će biti završeni spomenuti suhozidi i dio plaže, s čime ćemo dočekati rezultate aplikacije na Interreg.

Na radnom mjestu (Foto: Rudinapress/H. Pavić)

Uređenje trga Rudina promijenilo je doživljaj središta Murtera. Sprema li Općina još koji takav projekt?

Naravno, Rudina je zahtijevala hitno djelovanje, a sada nastavljamo od nje prema benzinskoj postaji i uljari. Taj dio Obale Murterski škoji je najgori i najneuređeniji dio Murtera i ovakav kakav je predstavlja nas u ružnom svjetlu. U konzultacijama smo s našim istaknutim arhitektom Nikolom Bašićem i ostalima iz Društva arhitekata te ćemo taj dio oplemeniti zajedno s dijelom pomorskog dobra gdje se nalazi uljara. Međutim, to je jedan veliki projekt, a za sada postoji samo vizija mene i mojih suradnika koja će se ostvariti sljedećih nekoliko godina. To je veliki zahvat, nije ga moguće brzo provesti i popločati kao Rudinu u nekoliko mjeseci. Treba ga dobro osmisliti, razraditi sve njegove segmente i, na kraju krajeva, osim struke trebaju i naši građani dati svoje mišljenje i osvrt. Uvala Hramina bi, zajedno sa cijelom obalnom crtom, trebala biti naša žitnica, mjesto na kojem ćemo žeti novac za sve ostale projekte. Nažalost, ovdje kao i na drugim mjestima, usporavaju nas imovinsko-pravna pitanja. To je tako u svim jedinicama lokalne samouprave, a za njihovo rješavanje treba potrošiti i dvije godine. To je ono što najviše usporava razvoj općine i ne pomaže što imamo dobru suradnju s Ministarstvom državne imovine. Procedura kakva je takva i ide sporo.

Koji dio će biti započet najprije?

Za ovu turističku sezonu mogu reći da ćemo omogućiti uređenje benzinske postaje.  Raspisan je natječaj za novu postaju, ne zna se hoće li to i dalje biti INA ili će doći netko drugi, no dani su uvjeti da se područje postaje uredi hortikulturno i da se ona modernizira. To će obaviti onaj tko dobije natječaj, a Općina će kod postaje urediti još 80 parkirališnih mjesta za automobile te tri parkirališta, stajalište i okretište za autobuse. To će sve biti gotovo do ljeta. Riječ je o uređenju prostora između starog boćališta, marine, benzinske pumpe i Tomyja. Dakle, parkiralište za automobile i autobuse, stajalište i kružni tok na kojem će se autobusi okretati i vraćati u Betinu.
Imamo velikih problema s prolaskom autobusa kroz Murter tako da ćemo ovim rješenjem izbaciti autobuse iz centra. Idejno rješenje je napravljeno, projekt je već u pripremi, ali za sada bez rendera zbog čega ga još ne želimo pokazivati. Ako bude sve teklo po planu, radovi na okretištu trebaju početi u veljači i bit će završeni do početka nautičke sezone, do 15. travnja, jer se radi o ulazu u marinu i ne bi htjeli ometati njen rad. Danas sutra na taj prostor i kružni tok mislimo vezati zaobilaznicu Murter – Betina koja je u planu i o kojoj se pregovara s Hrvatskim cestama i Županijskim cestama. Pokušavamo obilaznicom kroz Murtersko i Betinsko polje rasteretiti mjesne prometnice u oba mjesta.
Danas je na dužnost direktora Murtele stupio Petar Ježina, vaš najbliži suradnik i bivši zamjenik načelnika. To bi trebalo značiti velike promjene u funkcioniranju općinskog komunalnog poduzeća?

Pošto sam u Općinu došao iz te iste Murtele, ja znam za mnoge stvari koje tamo nisu funkcionirale kako treba. Pozicija direktora komunalnog poduzeća je teška i nezahvalna i upravo je to razlog da na to mjesto dolazi baš Ježina. To je pozicija gdje se mora mnogo toga promijeniti, što mnogima neće biti drago, treba imati jasno viđenje, jasan smjer i čvrsto ja. Mislim da kolega Ježina to ima i da će poslove koji su pred njim uspjeti odraditi na jednoj visokoj razini te da će Murtela ubuduće pratiti sve projekte Općine na najbolji mogući način. Komunalno poduzeće institucija je od velike važnosti za funkcioniranje jedinice lokalne samouprave. Svuda općinu vodi načelnik, a iza njega stoje njegovi ljudi. Petar Ježina je dobar izbor našeg vijeća. Istina je da smo nas dvojica dugogodišnji prijatelji, ali to naše prijateljstvo se zasnivalo na radu. Uostalom, u prošlom mandatu je volonterski obnašao dužnost mog zamjenika, vrlo predano i uspješno.

Na radnom mjestu (Foto: Rudinapress/H. Pavić)

Poznat je i njegov dosadašnji rad u struci kojim je puno napravio za općinu. Upravo pokušavamo omogućiti mještanima da urede vlasničke odnose na česticama u Murteru, da se riješimo imovinsko-pravnih pitanja na cijelom području Općine Murter-Kornati. Nadalje, radi se strategija razvoja, ide se reciklažnim dvorištem, sanacijom odlagališta Hripe… Možda su neki očekivali da ćemo raditi u tempu kojim smo radili prošle godine, ali mislim da to nije realno. Nije moguće i nema potrebe. Ne želimo više krpati rupe. Sve radimo osmišljeno, planski, poštujući proceduru, s projektima, dozvolama itd. Zato će ovu godinu i sljedeću otići dosta novaca na projektnu dokumentaciju. Idemo i na ekološku studiju Hramine, uvale koja je najvažniji resurs Murtera. Mora se napraviti studija da se vidi koji su kapaciteti vezova pontona, brodogradilišta, da se ne bi dogodilo da uništimo glavni resurs. Od starih projekata je aktualan vrtić. Još uvijek traje borba oko dozvola, radi se veliki i opsežni projekt Raduča, ide nova zgrada Nacionalnog parka i Općine, puno će se odraditi kroz projekt Kurnata Rediviva… Mnogo toga je u tijeku i nema potrebe srljati. No meni je i dalje na prvom mjestu vrtić za kojeg sam rekao da će biti završen unutar ovog načelničkog mandata. Vrtić je temelj svega. Djeca zaslužuju i omogućit ćemo im sigurno najbolje uvjete za odrastanje, a ja se nadam i napravit ću sve da to bude što prije.