Analiza pogrešaka na ‘cesti smrti’: ‘Ovo je trebalo zaustaviti u projektnoj fazi!’

0
3819
Jučerašnja prometna nesreća na vodičkoj obilaznici (Foto: Rudinapress/H. Pavić)

Prometni stručnjak Željko Marušić analizirao je brojne i tragične nesreće na Vodičkoj obilaznici.

1. Vodička obilaznica dugačka 5,1 km puštena je u promet bez zaštitnih ograda i nužnih zaustavnih proširenja, uz manjkavu i pogrešnu signalizaciju (posebice iznos ograničenja brzine i lokacije prometnih znakova), dakle nesigurna i pogibeljno opasna, forsiranim dovršavanjem i otvaranjem pred lokalne izbore.

2. Napravljena je brza dvosmjerna prometnica na kojoj se često krše brzinski propisi, jer svi znaju da nema fiksnih ni mobilnih mjerača brzine s kamerama te je zanemariv rizik da će policija zaustaviti i sankcionirati prekršitelje. Policija bi pojačanim nadzorom trebala nadomjestiti sustavne propuste u izvedbi i signalizaciji prometnice, kako se lokalni stanovnici i ostali ne bi nekažnjeno mogli zalijetati u teške brzinske prekršaje na prometnici koja to omogućava.

3. Na Vodičkoj obilaznici, koju je u ovakvoj izvedbi trebalo zaustaviti u projektnoj fazi, nedostaju dva kružna toka, na mjestu izlazno-ulaznih odvojaka kod Srimske Lokve te posebice na semaforiziranom križanju sa županijskom cestom Vodice-Gaćelezi (‘Put Gaćeleza’). Još je veći problem kod obližnje industrijske zone Stankovci, na križanju državne ceste Stankovci – Šibenski most s državnom cestom koja spaja autocestu A1 (izlaz Pirovac) s Jadranskom magistralom. Na tom je mjestu u proteklih deset godina bilo 20-ak teških nesreća i pet je osoba poginulo. Tu bi također hitno trebalo postaviti rotor. Treba računati da bi zbog vršnog prometa u turističkoj sezoni od 12.000 vozila dnevno nastajale gužve, slično kao što će i na postojećim semaforiziranim raskrižjima, ali bez rizika fatalnog ishoda, koje se mogu jedino ukloniti denivelacijama sva tri prometna čvorišta. Bilo bi to najbolje, premda najskuplje, ali dugoročno i najisplativije rješenje.

4. Zbog nelogičnosti u postupku javne nabave policija je ostala bez 587 vozila koja je vratila lizing-kućama, a istodobno nije dobila nova. Stoga u nove lizing-ugovore treba ugraditi klauzulu da se, po potrebi, ugovor može produljiti ako se pravodobno ne realizira novi, da ponovno ne bi nastao ‘vakuum’, kada neodgovorni vozači znaju da ‘policije nema na cesti, jer trenutačno nema vozila’.

5. Dopunom treba ukinuti nelogičnost čl. 54 Zakona o sigurnosti prometa na cestama, da se uz opća ograničenja 130/110/90  izvan naselja ne kažnjava prekoračenje brzine do 10 km/h. Čemu onda ograničenje?!

6. Treba smanjiti nelogičnu, potpuno anakronu i štetnu toleranciju mjerenja brzine od 10 km/h do 100 km/h i 10% iznad 100 km/h, na 3 km/h do 100 km/h i 3% iznad 100 km/h. Kad se postojeća tolerancija pribroji manjkavom čl. 54 Zakona o sigurnosti prometa na cestama, nekažnjeno se Vodičkom obilaznicom, gdje je ograničenje 80 km/h, može voziti 100, a brzinomjer tada pokazuje oko 105.

7. Treba ukinuti anarhiju da se u prometnom sustavu može raditi i projektirati što želi, bez rizika i posljedica te objaviti imena onih koji su osmislili i projektirali ovo prometno rješenje i onih koji su dali suglasnost, odnosno uporabnu dozvolu. Njihovim primjerenim sankcioniranje smanjio bi se rizik budućih sličnih teških propusta.

8. Treba promijeniti politiku zapošljavanja, da se umjesto stranačkih, koruptivnih i ‘rodijačkih’ kriterija koriste isključivo stručni. Svi znaju da u prometnom sustavu ima velik broj nepotrebnih i nestručnih ‘kadrova’, koji generiraju ovakva nekvalitetna i površna, stoga višestruko štetna i pogibeljna rješenja, zbog kojih se nitko ne poziva na odgovornost, niti snosi ikakve posljedice.

9. U aktualnoj politici spajanja HAC-a s HAC-ONC-om treba potaknuti ujedinjenje s HC-om, a potom bi novom jedinstvenom sustavu Hrvatskih cesta trebalo pripojiti i Županijske ceste. Organizacijski sustav Županijskih cesta trebalo bi zbog nacionalnih interesa ukinuti, premda bi otpori bili veliki, zbog premreženih interesa glavnih političkih stranaka, jer im se u tom sustavu krije golema izborna baza, a sustav je za mnoge osobno profitabilan na štetu javnih interesa.

10. Više se ne bi smjelo dogoditi da se otvaranje cesta koristi za prikupljanja političkih poena pred lokalne ili opće izbore, pa se ionako loša ili nedovoljno dobra prometna rješenja dovršavaju ‘na vrat – na nos’ i puštaju u promet nedovršena i opasna.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here