‘Lipa moja’ – betinska gajeta zaogrnuta u stakloplastiku

0
3163
Nova betinska ljepotica od drva i stakloplastike (Foto: Rudinapress/H. Pavić)

S navoza Brodogradilišta i marine Betina danas je u more porinuta nova betinska gajeta ‘Lipa moja’, drveni brod izrađen po uzoru na izvornu betinsku gajetu iz 1740. godine, ali uz upotrebu suvremene tehnologije i materijala.

Brod je pjenušcem krstila Ivana Radovčić, kojoj je ta čast pripala kao najmlađoj zaposlenici Brodogradilišta i marine, a za kormilom se prvi okušao Jadranko Pavić, uz pomoć mornara Kažimira Bračanova. Svečanost je uveličao nastup KUD-a ‘Zora’ iz Betine.

KUD Zora i 'Lipa moja' (Foto: Rudinapress/H. Pavić)
KUD Zora i ‘Lipa moja’ (Foto: Rudinapress/H. Pavić)

– Ovo je zapravo najnovija verzija gajete. Naše brodogradilište je čuvar tradicije drvene brodogradnje u najintenzivnijem smislu organizacije u Hrvatskoj, ali taj čuvar tradicije prati suvremene tehnološke trendove i prilagođava se upotrebi novih tehnologija i novih materijala – rekao je na današnjoj svečanosti porinuća direktor Brodogradilišta i marine d.o.o. Betina Perica Elez.

Perica Elez (Foto: Rudinapress/H. Pavić)
Perica Elez (Foto: Rudinapress/H. Pavić)

– ‘Betina 700’ ili ‘Lipa moja’ je zaista najljepša gajeta, ali mi imamo samo još jednu želju, da bude i najbrža. Svi oni koji su ovom u ovoj priči znaju što znači tradicija natjecanja gajetama – rekao je Elez najavljujući pobjede ove novogradnje na popularnim regatama tradicijskih brodova pogonjenih latinskim jedrom.

‘Lipa moja’ duga je 6,96 metara, široka 2,55, jarbol joj je visok 6,96, lantina je 1,6 dužine broda, jedro je površine 24,5 metara, ima čeličnu kolumbu (kobilicu) od 185 kilograma, u gajetu je ugrađen Sole Diesel od 16 ‘konja’, koji omogućava krstareću brzinu od šest čvorova, a rezervar od 80 litara autonomiju od 200 nautičkih milja…

'Lipa moja' (Foto: Rudinapress/H. Pavić)
‘Lipa moja’ (Foto: Rudinapress/H. Pavić)

Namjera Brodogradilišta i marine d.o.o. Betina bila je da ovim brodom svim korisnicima usluga brodogradilišta prezentira tehnologiju koju svakodnevno koriste i kvalitetu koju njome postižu. Također, na praktičan način su željeli pokazati budućnost drvene brodogradnje, a ona, smatraju, podrazumijeva modernu tehnologiju obrade i zaštite drva epoksilnom smolom, primjenu laminiranog drva u brodogradnji,  projektiranje uz pomoć CAD-CAM software-a te upotrebu CNC stroja u obradi.

– Treći razlog je sentimentalan. Brodogradilište je htjelo nakon 270 godina pokazati kako se jedna kroz stoljeća dokazana forma može još malo poboljšati i napraviti puno kvalitetniji brod, koji traži malo više sredstava za gradnju, ali ne zahtijeva gotovo nikakvo održavanje – rekao je Joško Radić, tehnički direktor Brodogradilišta i marine d.o.o. Betina.

'Porinuće' (Foto: Rudinapress/H. Pavić)
‘Porinuće’ (Foto: Rudinapress/H. Pavić)

– Baza cijelog projekta je naša ‘stara gajeta’ koju već desetak godina koristimo kao naš radni brod. S našom tehnikom smo je skenilarili i uz pomoć našeg kolege, projektanta Srđana Đakovića, brod je optimiziran i dan mu je nekakav štih broda za razonodu i dnevna jedrenja. Gajeta je rađena tehnologijom višeslojne oplate, odnosno, da se našalim, ima najmanje moguće madire, preko kojih su dva sloja furnira, stakloplastično platno i sve zaštićeno epoksilnom smolom. Brod je inače je nepotopiv, čak i pod punim opterećenjem i naplavljen. Sa šest putnika i putnom brzinom od šest milja može prijeći 200 milja uz 20 posto zalihe, odnosno otići sedam ili osam puta na Kornate i vratiti se. Šta se motora tiče ispunjava sve performanse, a što se jedrenja tiče, zadovoljni smo, ali to ćemo pokazati već na prvim regatama sljedeće godine – rekao je Radić.

Ivana Radovčić 'krstila' je 'Lipu moju' (Foto: Rudinapress/H. Pavić)
Ivana Radovčić ‘krstila’ je ‘Lipu moju’ pjenušcem (Foto: Rudinapress/H. Pavić)

‘Lipa moja’ je 30 ili 40 posto je skuplja od originala, kakve izrađuju kalafati poput Milana Jadrešića, Ante Fržopa, Nikole Papeša, Siniše Mikina… Cijena ovakvog broda će biti 50.000 eura, plus PDV, ali je moguća izvedba i jeftinijih verzija. ‘Lipa moja’ je prototip i služit će kao prezentacijski brod. Neće ići u serijsku proizvodnju, već će se graditi po narudžbi. Imat će garanciju na boju od sedam, a na trup deset godina. Upotreba epoksline smole svrstava ovu gajetu u klasu stakloplastičnog broda, što znači za joj treba minimalno održavanje. Rađena je od mahagonija, tikovine, kanadskog ariša i hrasta. Drvo je zaštićno i znatno veće čvrstoće, neosjetljivo na koroziju, galvansku struju i osmozu. Kako kaže Radić, cijena joj je u startu veća nego kod ‘klasične’ gajete, ali se znatna ušteda ostvaruje na održavaju. Za razliku od ‘obične’ gajete, na koju svake godine treba nanijeti novu boju, ‘Lipoj mojoj’  jednom godišnje treba dati samo premaz kopera, te eventualo lagano pobrusiti lakirane površine i nanijeti jednu ruku laka.

Joško Radić (Foto: Rudinapress/H. Pavić)
Joško Radić (Foto: Rudinapress/H. Pavić)

Na porinuću ‘Lipe moje’ bio je i Željko Jerat, predsjednik Udruge ‘Latinsko idro’ iz Murtera i organizator najstarije regate tradicijskih brodova, leuta, gajeta i kaića s latinskim jedrom. On je oduševljen prezentiranim, no smatra kako neće moći ostvarena želja Eleza i Radića da ova gajeta sudjeluje na tradicijskim regatama.

– Ne želim ništa prejudicirati, ali bih se usudio reći da upravo zbog kolumbe, koju tradicijska gajeta nema, ‘Lipa moja’ neće zadovoljiti propozicije regate ‘Latinsko idro’ u Murteru. Moći će jedriti i pokazati svoju superiornost, ali ne bi bilo fer da njen rezultat uspoređujemo s rezultatom tradicijskih, radnih brodova – rekao je  Jerat.

On se za sada ne usudi reći je li ova nova gajeta ‘bolja’ od klasične. – Pitanje je što se željelo postići. Tradicijski meštri su imali malo u modelima i šablonima, imali su tzv. šest i po tome konstruirali, a svaki brod je bio drugačiji, nije postojala mogućnost da se sagrade dva ista, svaki je naručitelj imao svoje zahtjeve i tražio je drugačiju gajetu, ovisno o glavnoj namjeni i još mnogočemu. A ovo je brod za razonodu i jedrenje, izgleda savršeno, materijali i linija su optimizirani, mnogo je lakši i, ako čemo govoriti o tom segmentu broda, za očekivati je da će biti ‘Lipa moja’ biti brža od tradicijskog broda – kaže Jerat.

Evo i fotogalerije:

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here