Na Trgu na moru ili Trgu španjolskog borca Dragutina Bilića u Betini postavljen je i svečano otkrivanje čeka Spomenik betinskim kalafatima, brončana skulptura dječaka s igračkom broda u ruci.
U kamenom podestu uklesani su stihovi: ‘Od tri sina ča ih rodila ih mati jedan težak a dva kalafati, zato judi istina je živa da u Betini i brukva pliva’. Skulptura dječaka s igračkom broda u ruci, rad akademskog kipara Roberta Jozića pod naslovom „Dječak na obali u mislima gradi brodove na pučini“, doima se vrlo nenametljivo, srasla s ambijentom trga i porta među kojima se nalazi. Izlivena je od bronce, a ne isklesana u kamenu, kako je umjetnik prvotno bio predložio, tako da izvedba poprilično odudara od modela koji je izabran kao najbolji od 17 radova pristiglih natječaj (POVEZNICA). No, ne time nije ni najmanje narušena osnovna ideja i poruka, zbog koje je ovaj rad i odabran.
Svečano otkrivanje spomenika i otvorenje rekonstruiranog trga upriličit će se u nedjelju 12. lipnja s početkom u 20 sati. Nastupaju KUD Zora iz Betine i KUD Jedinstvo iz Splita.
Zašto dječak? Obrazloženje rada akademskog kipara Roberta Jozića:
Betinski brodograditelji i kalafati obilježili su svoje mjesto na toliko mnogo načina da je naša dužnost dati tom mukotrpmnom radu zasluženo priznanje. Najveće priznanje tradicije je ono kada ona ne ostane u prošlosti, već nastavlja svoj život u kontinuitetu, zajedno sa životom svoje zajednice. Betinska luka, prepuna prekrasnih tradicionalnih brodova, savršen je primjer tradicije koja živi. Tu tradiciju, znanje i ljubav bit će moguće trajno održati samo ako se kalafatska vještina nastavi prenositi s generacije na generaciju i ako se uvijek nađe neko dijete željno da je nastavi. Sponu između prošlosti i budućnosti predstavlja upravo dijete pogleda uprtog u budućnost. Cilj svakom dobrom majstoru je da ga rad nadživi. Tako su i kalafatska vještina, i sami brodovi, mnogo stariji od živućih betinskih kalafata. Gradnja brodova povezuje Život u cjelinu koja traje, koja je počela u prošlosti i proteže se u budućnost. Istovremeno su glavni motiv, i kalafatu i ribaru koji koristi njegov brod – njihova djeca kojoj žele omogućiti bolji život. Tako se kao najbolje rješenje za spomenik tim ljudima i njihovom radu nametnulo upravo dijete. Dječak koji gleda svoje vrijedne roditelje i divi im se. Mašta o danu kada će i on napraviti svoj brod. Možda iščekuje povratak svog oca ribara. Želi za njega napraviti još bolji i sigurniji brod. Ili se samo divi brodovima koje su napravili njegovi preci i s nestrpljenjem čeka dan kada će im se pridružiti. Kada će sam moći popravljati njihove brodove ili izrađivati svoje. Skulptura je postavljena na plitki postament koji povećava značaj, po dimenzijama, ‘maloj’ skulpturi s ‘velikom’ porukom. Postament se smješta na zadanu lokaciju, a skulptura je postavljena pod kutom tako da bude omogućeno fotografiranje s brodovima u pozadini i likom dječaka u poluprofilu. Ali najveće značenje je dano funkcioniranju skulpture u prostoru, kao njegovim sastavnim dijelom. Od iznimnog značenja je to povezivanje u kojem dječajk postaje sudionik događanja. Gdje on ponosno, sa smiješkom, gleda u daljinu i divi se, zajedno s prolaznicima na trgu, djelima svojih predaka. Iščekuje trenutak kada će i on postati sastavni dio povijesti Betine i njenih kalafata.